Enneagram

Het enneagram, een ontwikkelingsmodel, beschrijft negen verschillende persoonlijkheidstypen op het gebied van voelen, denken en doen. Als je herkent wat je in beweging brengt, wat jouw automatische patronen zijn, kan het als een procesversneller werken. Je kunt dan immers stoppen met wat je altijd deed en bewust een andere keuze maken. Ook geeft het inzicht in hoe je je onder stress beweegt en geeft het de richting aan van je ontwikkeling.

Hoe ontdek je je enneagramtype?

  • door zelfobservatie en zelfonderzoek: wat maakt dat ik doe wat ik doe, voel wat ik voel en denk wat ik denk? Dit gaat nooit vanzelf, maar is te trainen. Erover lezen en vragenlijsten invullen kan helpen: een mooi boekje is Het ware enneagram van David Daniels, waar ook een vragenlijst instaat. In mijn cursus Palliatieve Zorg of mijn training Communiceren m.b.v. het enneagram, reik ik meer handvatten aan.
  • een enneagraminterview af laten nemen: gedurende 1 1/2 uur word je bevraagd door een gecertificeerd enneagram trainer op grond van jouw levensverhaal. Ieder heeft een blinde vlek en de ander ziet iets wat jij niet ziet of voor jou vanzelfsprekend is. Ik ben je hierin graag ter wille. Neem contact met me op als je graag een enneagraminterview wilt!
    Ook is een coachingtraject erna mogelijk, waarbij we op grond van jouw vraag aan de slag gaan. We werken o.a.  vanuit je gezonde deel met jouw stresspunt, eventuele wonden of trauma’s met je overlevingsmechanismen en richting van groei.
  • een training Communiceren m.b.v. het enneagram, waarbij je als groep een drietal keer bij elkaar komt en waarbij ook een drietal individuele sessies plaatsvinden. Via de mail, via skype of face-to-face. Ben je ook benieuwd wat jezelf en anderen drijft? Wil je ook graag jezelf en anderen beter begrijpen? Meld je dan aan voor deze training!
  • enneagrampanels beluisteren, zodat je de verschillen en overeenkomsten van de verschillende enneagramtypen ziet, hoort en ervaart. De Enneagram Stichting Nederland o.a. organiseert  twee keer per jaar een dag waarop deze plaatsvinden. Van harte welkom. Zie www.enneagramstichting.nl Zelf begeleid ik ook enneagrampanels.

Wat levert het je op?

  • het geeft bewustwording van je drijfveren: je gaat je automatische patronen herkennen, erkennen en deze met milde aandacht onder ogen zien. Deze patronen ontstaan in je vroege jeugd, waar hechting en trauma’s een rol kunnen spelen. Het geeft meer inzicht en begrip voor jezelf en je familiesysteem. Je gaat ontdekken wat deze patronen je gebracht hebben en hoe ze je belemmeren. Het vermogen te herkennen waar je automatisch toe neigt, maakt dat het een procesversneller kan zijn in je ontwikkeling.
  • je herkent en krijgt inzicht in je kernkwaliteiten (en die van een ander). Ook herken je je valkuilen, uitdagingen en allergieen, zodat je beter voor jezelf (en de ander) kan zorgen.
  • het geeft taal en bevordert de communicatie: je beschrijft wat je voelt, denkt en doet zonder oordeel, waardoor je jezelf meer kan laten zien en begrijpelijk maken voor de ander. Zeker als je elkaars enneagramtype kent, maakt dat het makkelijker is om naar elkaar te luisteren en feedback te geven met een glimlach.
  • Herkenning en inzicht in je stresspunt en ontspanningspunt. Het maakt je bewust van je stressreacties:

    Type 1. Als er  fouten worden gemaakt, ben ik geïrriteerd en barst ik in verontwaardiging uit, waar ik me vervolgens weer schuldig over voel. Ik kan mijn bezorgdheid niet meer bedaren. Er is teveel dat goed gedaan moet worden er zijn teveel vergissingen die gecorrigeerd moeten worden. Mijn spieren zijn verstrakt. Onder langdurige druk ben ik emotioneler dan in mijn gewone doen en huil vaker.

    Type 2. Ik geef en geef en geef, maar ziet nou niemand wat ik nodig heb? Ik barst dan in tranen uit en uit beschuldigingen dat ik niet gewaardeerd word. Ik kom maar niet toe aan tijd voor mezelf. Er zijn zoveel mensen die het moeilijk hebben en mij nodig hebben, ik voel me ontredderd door de veelheid van problemen. Mijn eigen verdriet wordt geraakt als anderen huilen.

    Type 3. Ik werk hard en ben normaal gesproken heel efficiënt en doelgericht, maar onder stress raak ik ongeduldig en prikkelbaar, vervolgens besluiteloos, weet niet meer goed wat ik nou zelf wil en voel me incompetent. Ik voel me goed als ik veel doe, maar nu komt er weinig uit mijn vingers, voel me dan waardeloos en uitgeput, heb nergens zin in. Ik neig tot depressieve gevoelens.

    Type 4. Ik voel me overspoeld door gevoelens van teleurstelling en wanhoop als anderen mij in de steek laten, me afwijzen, niet begrijpen, me kleineren, niet zien hoe uniek ik ben. Ik uit dat in felle uitbarstingen of huilbuien, die ik niet meer kan hanteren of raak depressief. Ik stoot dan het contact af, maar bij langdurige stress ga ik anderen juist proberen te pleasen.

    Type 5. Bij stress sluit ik mijn gevoelens af en ga ik in mijn hoofd. Ik ga uit contact, vaak heb je dan ook geen oogcontact meer met mij; ik trek me terug in mijn ivoren toren. Ik kan boos uitvallen en kritisch zijn. Dit gebeurt als ik te weinig privacy heb, moe ben en er teveel eisen aan me worden gesteld. Als de spanning verder oploopt, neig ik er juist naar alles luchtiger te maken.

    Type 6. Ik voel me gevangen in twijfel en bezorgdheid om wat mis zou kunnen gaan; ik neig naar het bedenken van rampscenario’s, ik zie beren op de weg. Ik maak scherpe opmerkingen, reageer sarcastisch en uit beschuldigingen als ik me onveilig voel. Vooral naar autoriteiten, die ik niet vertrouw. Ik ga dan heel hard werken om de goodwill van anderen te behouden of juist te tarten.

    Type 7. Wat mij overbelasting bezorgt, is als ik teveel leuke dingen aandacht geef en verplichtingen aanga, waardoor ik mij vast voel zitten. Ik voel me boos als mensen vastzitten, vooral als ze niets doen met de oplossingen die ik aanreik. Of als ik zelf beperkt of begrensd word. Onder langdurige druk word ik negatief kritisch en ga anderen terechtwijzen op een superieure manier.

    Type 8. Ik raak gestrest doordat ik mijn eigen grenzen, vermoeidheid en pijn ontken. Ik uit mijn woede op een krachtige en confronterende manier. Bij langdurige stress trek ik me juist terug, analyseer de situatie en zin op wraak. Als ik niet duidelijk en zeer aanwezig mag zijn, brengt stress bij mij teweeg. Ook als ik onrechtvaardigheid zie en er niks aan kan doen.

    Type 9. Ik voel me onder druk staan, als ik over het hoofd word gezien, als ik me gedwongen voel stelling te nemen of als ik nee zeg tegen iemand die boos wordt. Ik ga dan in de weerstand en word koppig. Ik vind het lastig om de juiste prioriteiten te stellen en voel me onzeker en besluiteloos. Onder langdurige stress krijg ik last van doemdenken en voel me angstig en bezorgd.

    (Bron: David Daniels “Het ware Enneagram” en verhalende traditie)

     

Voor meer inleidende informatie over het enneagram